sebuah taklimat budaya berfoya-foya secara serius

Thursday, March 26, 2009

Episode 3:Defining The Unraveling

1447, Harrods KLCC

Sesudah meeting ku berakhir bersama Tuan Eric, seorang tauke besar hydrophonics di Asia Tenggara di Dome KLCC, aku pun terus ke Harrods yang baru sahaja dibuka di KLCC. Setelah tiba, semuanya memandangku kerana kebanyakan yang datang di sana adalah makcik makcik yang ingin mencari dining ware untuk rumah masing masing. 

Meeting bersama Tuan Eric sungguh menakjubkan. Sememangnya Agro-Business sedang boom di malaysia, kekurangan tanah dan juga keinginan rakyat untuk melaburkan wang wang mereka kedalam business kelapa sawit juga menjadikan faktor kekayaan Tauke Eric. Walaupun dengan business yang berkos rendah, dan proven return on investment yang sangat tinggi juga membuat kan Tuan Eric kini mempunyai 24 bangunan kos rendah di seluruh asia tenggara. Di Malaysia sahaja dia mempunyai 4 flat cost rendah. Bangunan yang sekurang kurangnya mempunyai 15 tingkat itu semua nya bukan diduduki oleh manusia mahu pun burung layang layang. Namun, setiap rumah didalam flat Tuan Eric di penuhi dengan bekas bekas Hydrophonic.

Bayangkan betapa banyak output yang di perolehi oleh Tuan Eric dalam masa sebulan. Dengan pelaburan RM 2 juta yang di perolehi dari SME Bank pada tahun 2006, Tuan Eric terus memperolehi lot lot ITM yang dahulunya terletak di Manjung, Perak. 25 Lot 2 tingkat itu telah diperolehi dengan mudah nya. Katanya, setelah mendapat cek dari SME Bank, beliau terus ke pejabat mara dengan membawa 4 guni. Disamping itu, beliau turut membawa Letter of Intent yang masih belum ditandatangani kepada Tuan Idris Jusoh. Lawyer beliau, En Aziz Musa, salah seorang peguam top dari Azmi Associates turut mendampingi beliau.Setelah memberi tahu intention beliau, beliau terus menanda tangani LOI dan juga  Sales and Purchase agreement bersama Tuan Idris Jusoh.

2 Bulan kemudian, sayur bayam nya terus menjadi barangan yang agak hot di pasar pasar borong di seluruh Peninsular Malaysia. 12 bulan seterus nya, beliau telah men-set up kan real estate division dan sejurus selepas itu, syarikat nya terus bergerak dengan lebih agressif untuk memperolehi rumah rumah pangsa yang kurang hot di Vietnam, Thailand, Sabah dan Indonesia. Dengan size asset yang berjuta juta, syarikat beliau kini bernilai lebih dari 200 juta dollar. Yang paling best sekali, syarikat ini adalah syarikat pesendirian. 

Sedangku tengah mengunyah Scones yang ku-order tadi, tiba tiba aku mendapat SMS daripada Shaf. "Bro, daddy said I can go to Europe, but he said Italy instead of France. U kno any contacts in Italy?". Aku pun terus membalasi "yeah, I know one pengkid in Milan. Liza Marzucco. She can help. Dulu aku tolong dia angkat yau kat Granada. aku pon cnfdt yang dia boleh tlg ko bro. Can we meet up at 223 lepas maghrib?".



(akan bersambung)

1530, KLCC

Jack"ilek bai cite ni panjang lagi ah. aku nak gi makan jap nanti aku sambung kay.." Lingam





4 comments:

Faisal Zakaria said...

blad.
kalau lu cerita pasal sayur, mungkin hydroponics instead of phonics.

Hydrophonics is an album by the New Monsoon.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrophonic)

Jack Lingam said...

ala mak. sorry ah brothger faizal. nanti aku cuba ubah aku punya ejaan. english aku bukan power sangat pon.. anywayz

amacam kongkek ngan bini? best tak?

Faisal Zakaria said...

Crack ah lu jack.

Mana bleh cerita rahsia rumahtangga dol.

Kwaidan Tarmizi said...

ntah ko jack.ko gila ke.
tsk tsk tsk

sorry faisal, nanti aku bagi jack first warning.

Pemantau