sebuah taklimat budaya berfoya-foya secara serius

Sunday, March 29, 2009

Kejutan Yang Paling Istimewa


Akhirnya, aku dapat menjamu selera bersama Amanda 
Setelah habis projek-ku membina model, aku pun telah mendapat advance dari pelanggan-ku, lalu mengajak Amanda bersama-ku untuk makan malam. Secara spontan, aku memberi SMS kepada-nya dan memberitahu tentang sebuah restoran yang dirahsiakan oleh pihak umum, atas tahap ekslusif-nya. 

"Baiklah, jumpa you di sana at 8pm sharp?" kata Amanda di dalam SMS tersebut.

"Yes!," aku menjerit tanda gembira dan bergegas ke almari-ku untuk memilih baju. Aku terkejut atas lawaan-ku yang begitu mudah. Tiba- tiba telefon bimbit-ku bergetar sekali lagi tanda SMS. Amanda bertulis sekali lagi;

"Kwai, jangan buat reservation kerana I dah buat-kan,"

Wow....aku speechless. Keyakinan diri-nya menyerlah dan aku terkejut akan perbuatan-nya yang lancar. Ini agak intimidating bagi-ku namun aku hanya boleh berlakon yang semua ini biasa sahaja.

1815 di tempat kediaman-ku
Katil-ku penuh dengan baju-baju yang telah-ku cuba untuk memakai, tapi gagal dijadikan sebagai outfit malam ini. Sifat cool yang ingin-ku pupuk haram dilangsungkan. Aku menjadi agak gementar seketika, tidak-ku sangka ajakan Amanda ke makan malam boleh menjadikan-ku sebegini. 

Amanda merupakan, pada pendapat-ku "perempuan melayu terakhir", seorang gadis yang semua para PMT ingin settle down bersama-nya. Maklum-lah, dia merupakan pilihan mama, namun aku masih 24, dan gambaran aku bercincin dan memegang cahaya mata masih jauh dalam minda-ku. Tapi aku juga berfikir sampai mana akan-ku berperangai sebegini. Mungkin kerana aku melihat Dato'-Dato' atau VIP-VIP yang ingin berbini muda menjijikkan bagi-ku, jadi aku berbuat begini dan berazam akan menjadi suami soleh terakhir, dan cukup secure akan perangai-ku semasa aku bujang.

Aku menghembus nafas-ku dan menutup mata seketika, dan sebelum itu telah menyusun kemeja- kemeja dan seluar panjang-ku secara set dan bersebelahan. Aku berkata seorang diri,

"Mana aku tunjuk-kan dengan jari-ku, itu-lah yang aku akan pakai pada malam ini, tetapi aku harus memusing badan-ku selama setengah minit dan tunjuk ke arah baju-baju tersebut secara rawak,"

"Dup!!," aku terjatuh akibat memeningkan diri sendiri dari pusingan tersebut dan memilih untuk memakai kemeja dari PRADA, seluar jeans dari ACNE dan kasut kulit dari PUMA X ALEXANDER MCQUEEN.

2003
Mengikut jam tangan-ku, aku sampai di restoran tersebut agak lambat, tetapi aku yakin bahawa aku akan berada di sana pada tepat masa-nya kerana jam tangan-ku sentiasa 10 minit awal. Apabila aku masuk di dalam restoran tersebut, aku memberitahu para hostess akan nama Amanda dan jam lapan malam yang telah dibuat reservation, hostess tersebut menyuruh aku naik ke atas di ruang private dining room. Aku hairan kenapa aku disuruh naik ke atas sedangkan aku hanya ingin makan malam bersama Amanda sahaja.

Aku naik di atas dengan perasaan yang amat runsing dan tiba- tiba ku dengar jeritan

"SURPRISE, KWAI! HAPPY BIRTHDAY!!"

Aku betul- betul terkejut. Kelihatan rakan- rakan karib-ku Shaf, Jack, D, Az, Amz dan ramai lagi semeja di bilik tersebut, dan Amanda di tengah- tengah berpakaian dress off shoulder bewarna beige. Aku hanya boleh berdiri tegak dan kaku atas kejutan ini. Hari jadi-ku sebenarnya sehari yang lalu tetapi aku selalu memberitahu orang bahawa aku suka berseorang di hari jadi-ku untuk merenung dan berfikir tentang perbuatan-ku dan cita- cita-ku pada masa depan.

Dengan perasaan yang masih tergamam, makan malam bermula dan aku telah memesan hidangan mixed roast fish yang amat lazat. Sambil-ku makan, sambil-ku berterima kasih dan menanya khabar rakan- rakan-ku dan juga meminta maaf kepada mereka atas kesombongan-ku sewaktu aku sibuk bekerja.

Aku duduk bersebelahan dengan Amanda tetapi tidak sempat untuk berbual panjang atas tetamu- tetamu lain yang ingin aku layan. Kek hari jadi juga telah dianjurkan oleh Amanda dan Dila, siap bertulis "PLAYBOY MELAYU TERAKHIR". Aku hanya boleh ketawa atas perbuatan mereka dan tidak berhenti berterima kasih kepada semua yang hadir.

Apabila sedang menjamu kopi aku berbisik kepada Amanda

"Boleh-ku membayar balik dinner ini dengan dinner tetapi hanya untuk kita berdua sahaja,?"

"I'm here for the whole week so you know what to do. Glad you liked the surprise...,"

Akan bersambung

2137 Putra Heights,
Kwaidan Tarmizi

Pemantau