sebuah taklimat budaya berfoya-foya secara serius

Friday, March 20, 2009

Mungkinkah Benar Warna Penentu Makna?




Aku berdiri di hadapan Lysha Flora di KLCC.

Hari ini merupakan hari ulang tahun Katia, seorang wanita yang aku telah kenal untuk satu tahun lebih. Semenjak kebelakangan ini, aku terlalu sibuk dengan pekerjaan aku. Pada 2 minggu lepas, aku telah pun diberi peluang untuk mengetuai sebuah projek yang amat penting bagi kompeni aku, dan projek ini merupakan peluang untuk aku membuktikan kebolehan ku. Oleh kerana kesibukanku, aku tidak sempat untuk membeli hadiah untuk Katia mahupun menempah sebuah meja di restoran kegemarannya, LAFITE di Hotel Shangri-la Kuala Lumpur. Aku berasa bersalah kerana aku cuma menginggalkan mesej "Happy Birthday Beautiful" di telefon bimbitnya sedangkan pada hari ulang tahun aku pada tahun lepas dia membuatkan sarapan dikatil, membelikan sebuah jam tangan berjenama dan tali leher sutera LOUIS VUITTON. Aku pernah terdengar tentang warna warna bunga ros mempunyai makna tersendiri namun begitu aku kurang pasti apakah maksud maksud itu.

1730
Aku mengeluarkan
iPHONE aku lalu melayari internet. Aku menjumpai maksud maksud warna bunga ros di sebuah laman web. Katanya, rose yang bewarna merah bermaksud "I Love You" dan warna ungu muda pula bermaksud "Love at first sight".

1748
Aku meletak pesanan di Lysha Flora untuk 10 bunga bunga ros merah dan ungu muda. Pada masa yang sama, aku menelefon
LAFITE lalu menempah meja untuk 2. Setelah bunga telah digubah, aku menginggalkan mesej di telefon bimbitnya berbunyi "I'll pick you up at 7.30 ok? Dinner on me xoxo". Aku terus bergegas pulang kerumah dan bersiap sedia.

1930
Aku berada dihadapan pangsapuri Katia menunggu kehadiranya. Dia kelihatan amat jelita dan seksi dengan gaun birunya. Aku pula mengenakan
tuxedo oleh CLUB MONACO dan baju kemeja berwarna putih oleh CALVIN KLEIN. Setelah dia memasuki kereta, aku memberikan kucupan lembut di pipinya lalu mengucap selamat ulang tahun dan memberikan bunga bunga ros tadi sebelum memulakan perjalanan ke restoran.

1030
Hidangan pencuci mulut telah pun tiba. Makanan yang telah dipesan olehku dan Katia adalah sangat memberangsangkan. Katia kelihatan terhibur oleh aku. Kami berbual tentang pelbagai benda yang personal seperti perkara perkara yang lucu dan memalukan yang kita pernah lalui sebelum kita bertemu. Aku cuma berharap dia tidak perasan akan ketiadaan hadiah ulang tahunnya. Kami bersetuju untuk meminta bil dan pulang kerumah.

1105
Kami tiba dihadapan pangsapuri Katia. Dia memberikan kucupan lembut di pipiku lalu mengatakan "
Thank you for the night, it was amazing. Don't think I didnt realise that you have forgotten my presents but it's ok. The roses meant so much more." lalu dia meninggalkan aku. Aku terkejut. Sangat terkejut. Adakah dia juga mengetahui maksud bunga bunga itu?


1243 sebelum tidur,

Shafi'e Hamdan.

No comments:

Pemantau