sebuah taklimat budaya berfoya-foya secara serius

Saturday, March 21, 2009

Episode Satu: This Is How We Roll

Que vous ne voudrai pas

2120 Jalan Raja Abdullah, Kuala Lumpur
"Wah, hari ini sungguh pening kepala aku". Setelah meeting 8 jam bersama Encik Masduki, Jerry dari Marcado International Sp., Willam Desvorn dari Copenhagen dan juga dari syarikat Jerry yang berasal dari Mali. Pertemuan kali ini juga penting bagi syarikat yang saya sudah kehabisan wang untuk di labur. Proposal tentang Aerospace Special Purpose Fund sememang nya di gemari ramai lebih lebih Jerry kerana syarikat beliau merupakan syarikat gergasi yang banyak menghasilkan alatan alatan untuk Pihak Russia. 

Namun jua proposal itu di gemari ramai tetapi, banyak perubahan yang telah di ubah untuk merendahkan kadar risiko setiap pelaburan yang akan kami lakukan nanti. 

2129 LRT Dang Wangi, Kuala Lumpur
Tak ramai orang kelihatan. Ada 2 warga asing Bangladesh yang beru sahaja menutupi kedai runcit NewsHere. Terdapat juga 3 adik beradik dari Morocco kalau tak silap kerana mata dan hidung seakan akan Babette, teman wanita sementara ku sewaktu aku di Lyon.

Memori memori aku sewaktu di Eropah. Antaranya sewaktu menunggu "tube" di Kota Besar London. Menonton wayang bersama rakan rakan serumah ku. Mernantau dari kota ke kota. Antara kota kota yang ku ingat sekali adalah di Santa Fe`. Di situlah tempat pertama kali aku jatuh cinta dengan anak mat salleh. Marianne, seorang gadis dari Salzburg. Putih, dengan rambut rubia nya dan pesen pakaian hippie nya membuat hati ku sentak untuk beberapa ketika.

Teringat kembali aku apabila dia menulis sepucuk surat elektronik kepada ku sesudah aku pulang kembali ke Kota Besar London. Dia mengajak ku untuk ke Salzburg untuk melihat salji kerana waktu aku bertemu dengannya aku memberitahu beliau bahawa aku tidak pernah nampak salji selama 3 tahun setengah aku di sana. 

Masa untuk membuat pilahan tidak lah sukar sangat. Untuk memberitahu aku ini seorang yang agak "sweet" aku terus membeli tikit ulang alik ke Salzburg, melalui laman web easyjet. Aku tinggal di sana agak lama. Selama 10 hari. 3 hari aku demam sewaktu aku di Salzburg. 7 hari  yang lain aku sememangnya sihat belaka. Bandar Salzburg memang penuh berbeza jika dibanding kan dengan lawatan akhir aku pada 2 tahun lepas. Walaupun salji di bandar itu agak tebal, orang ramai di bahu bahu jalan menjalankan aktiviti harian seperti hari biasa.


2157 LRT Taman Bahagia, Kelana Jaya.

Tiba tiba, mobil aku berdering. Semua orang memandang kerana lagu yang digunakan apabila Shaf menalifoni aku adalah nada lagu Ali Baba. Aku pun menjawab dan bertanya "apa cerita doode?, nak gi makan kat tempat biasa ke?". Dia pun menyahut " jom. Kali ni aku belanja kau bro. for real."

2218 Rain, Plaza Kelana Jaya.

Seperti biasa. Semua pekerja akan menyebut nama ku dengan nada semi-menjerit. Dj pada malam itu adalah Joseph. Lagu yang dimain kan malam itu sememang nya ala ala ambient sememangnya hit the spot untuk malam ini.

Shaf masih belum tiba. Selalunya, dia yang sampai dahulu. Rachel datang duduk bersama ku untuk seketika. Bourbon Woodford sememangnya menjadi daya tarikan ku ke sini selain Rachel, Bella, Haze dan Rose dan juga kaca TV HD dan saluran National Geographic.

Sudah lebih 40 minit aku menunggunu Shaf. Aku telah beberapa kali cuba menghubunginya. Tetapi tiada jawapan. Tiba tiba dia menghantar kan secebis SMS yang bertulis "Bro. I'll be there in 10". 

7 minit kemudian. Shaf pun tiba dengan resahnya. Dengan seluar cerut nya yang berwarna merah dan baju kekotak bewarna kuningnya dia berjalan  ke arah ku. Tiba tiba dia berkata "bro, aku shotgun Siti".

Dengan keadaan semi-tak-betul di sebab kan alkohol. Aku tidak dapat berkata apa apa. Cuma senyuman sahaja yang aku dapat berikan sambil mengehembuskan asap curut Cohiba yang aku dapat dari Uncle Lokman. 

(akan bersambung)

Jack "pancut dinding" Lingam

1 comment:

mr. hafis said...

"gelap masa depan" akan dusta jika kandungan itu -ve.

Pemantau